Domme vragen bestaan niet

De meest gestelde vraag die ik hoor: wat zijn de instellingen van de camera geweest?



Waarom staan de instellingen niet bij je foto?

Welke camera heb je gebruikt?

En welke lens heb je gebruikt?

Is dit wat je werkelijk zag?



Nieuwsgierig als mensen zijn willen we weten hoe een foto gemaakt is. Zodat dat nagedaan kan worden. En het is ook logisch in onze maatschappij vol met technologie, dat we denken dat daar het antwoord in zit. De vraag is oprecht, het is het antwoord op die vraag die nietszeggend is.







Nikon D800, 70 mm, 1/160, F 5,6 op ISO 500.



Als iedereen gaat fotograferen met een Nikon D800, en een 24-70 mm lens, ingesteld op 1/160, F, 5,6, 70 mm. en ISO 500, ga je niet als vanzelf betere foto's maken. Omdat de juiste instellingen niet bestaan.



Stel, je zou mij in een keuken zetten die als waarde 60.000 euro heeft, zal wat ik en hoe ik kook, nog steeds hetzelfde zijn natuurlijk. Het is de kok die het gerecht maakt, net zoals dat het de fotograaf is die de foto maakt.



Daarom is het veel interessanter om te weten waarom de fotograaf juist die foto gemaakt heeft. Wat de lichtomstandigheden waarom, waarom juist voor die compositie is gekozen. Wat is het is dat de fotograaf jou als kijker graag wilde laten zien. Laten voelen, laten ervaren. De antwoorden op dit soort vragen kunnen veel interessanter zijn. Want dan weet je de afwegingen voordat sluiter en diafragma, brandpunt e.d. gemaakt zijn.



Mijn gedachtegang bij het maken van deze foto is dat als eerste er rust in de foto moet zijn. Dat valt niet mee in een bos. Deze ochtend is het zo sprookjesachtig mooi in het bos, het is die sfeer die de foto zou moeten gaan hebben, was ook mijn gedachte. Het tegenlicht laat de bomen als silhouetten in de foto komen, anders dat wat het oog waarneemt en ook een factor in de foto. Door de sterkte lichtbron net echter een stam te plaatsen, is de lichtinval in de foto al wat zachter geworden, meer geschikt voor sfeer dus. De donkere stammen moesten zoveel mogelijk los van elkaar zijn, zodat het beeld overal min of meer gelijk is. En de foto qua compositie open is. De bosvloer zou bij deze foto niet goed meewerken qua uitstraling, dus is gekozen voor een laag standpunt. 70 mm. is een klein beetje tele, dat trekt het beeld net in elkaar, wat de vormen van de bomen nog eens extra benadrukt. Dat deed het licht al ( tegenlicht), het uitgangspunt voor deze foto. De foto hoefde niet van voor tot achter helemaal scherp te zijn voor deze sfeer, F 5,6 is dan wel voldoende.

Gepost op 17 oktober 2017.

Share Delen