Lichtval, Jan van genten en Helgoland

Een terugkerend onderwerp tijdens fotoreizen ( en workshops en coaching) is hoe om te gaan met het aanwezige licht. Juist omdat licht in iedere foto een bepaald effect heeft, is het waardevol om dat te beoordelen, net zoals de rest van de compositie. Niet iedere fotograaf is zich daarvan bewust, dat is precies de reden dat hier uitleg over is.

Het aanwezige licht is wat het is, een landschapsfotograaf zal proberen in optimale omstandigheden te werken en te plannen. Op reis lukt dat niet altijd en voor mijn soort fotografie is het gouden en blauwe uur ook niet altijd belangrijk. Mijn manier van doen is letterlijk 100% anders, ik wacht niet het mooie licht af, maar beoordeel het aanwezige licht van dat moment en laat dat uitgangspunt zijn voor de composities. Mits goed toegepast, werk dat voor je in composities. En het scheelt wachten "het juiste licht" en een pak frustratie, op deze manier is er altijd iets te fotograferen. Tevens is het wel handig op reis om de weersvoorspelling in de gaten te houden, zodat je op een dag logische keuzes kan maken. Zeker als je nog de wens hebt voor bepaalde foto's kan je daar echt wat aan hebben.

Bij het maken van deze foto is ging de zon onder. Dat is zacht licht, diepe schaduwen of licht zonplekken ontbreken dan ook. De kleuren zijn vol.

De reden dat de foto zo gemaakt is zoals die is, is de lichtval. Wat de foto laat zien is dat de lichtval het oog van de bovenste Jan van gent benadrukt, de aandacht gaat naar die vogel. De onderste Jan van gent valt natuurlijk ook op, alleen wordt die minder benadrukt.

Gepost op 12 augustus 2019.

Share Delen