Het coronavirus en de fotoreizen door Photo-moments – aanvullende voorwaardes en uitleg

De informatie gedaan door het RIVM, de adviezen van de Nederlandse Buitenlandse zaken worden nauwlettend gevolgd. Ook is er contact met de lokale accommodaties over de ontwikkelingen .
Op dit moment nemen veel landen (inclusief Nederland) ingrijpende maatregelen tegen het coronavirus. Dit kan ook gevolgen hebben voor een bij mij geboekte fotoreis of fotoreizen. Omdat de situaties soms zelfs dagelijks veranderen wordt per reis beoordeeld of annuleren of aanpassen vereist is. Het advies van de Nederlandse Buitenlandse zaken wordt hierin nadrukkelijk meegenomen (4 code oranje of rood).

De door jouw geboekte reis en je gezondheid staat centraal. Er wordt alles in het werk gesteld om de reis te laten plaatsvinden en om geen onnodige risico’s te nemen.
In overleg met de deelnemers van de reis wordt bepaald of een reis kan plaatsvinden of niet. Houdt er rekening mee dat in sommige gevallen ongeveer een maand tot zo’n 48 uur voor vertrek van de reis pas een beslissing genomen kan worden, juist vanwege de continu veranderende situatie.
Als het niet mogelijk of verantwoord is om een reis door te laten gaan probeer ik, zoals je van mij gewend bent, alles zo klantvriendelijk mogelijk af te handelen. Iedere situatie is anders, zodra het van mijn kant mogelijk is om duidelijkheid te verschaffen, zal ik dat ook doen.

Iedere reis is anders, ook de lokale voorwaarden zijn natuurlijk medebepalend voor de mogelijkheden. In algemene zin kan het volgende gesteld worden:

1) Indien een reis niet kan plaatsvinden, zal de eerste insteek zal zijn om te proberen de reis uit te stellen. Over het algemeen zal de reis dan ongeveer een jaar opschuiven, zodat deze in dezelfde periode kan plaats vinden. Hiervoor zijn er nu al contacten met de accommodaties en gidsen. De betaalde reissom blijft onder de garantie van GGTO vallen. Hierbij blijven reizigers de zekerheid houden dat de betaalde reissom veilig is gesteld en dat de reis voldoet aan de wetgeving.
2) Indien een reis niet kan plaatsvinden en het niet lukt om de reis te verzetten zal de betaalde reissom terug betaald worden. Ook als de nieuwe planning jou niet uitkomt zal de betaalde reissom terug betaald worden.
3) Indien jezelf een reis annuleert verwijs ik je naar de algemene voorwaarden zoals deze al van kracht waren.

Veel gestelde vragen

Ik moet het restantbedrag van mijn fotoreis betalen, moet ik in deze situatie wel betalen?
Het is heel logisch dat je onzeker bent over de doorgang van jouw aanstaande fotoreis. Als de restantbetaling nog voldaan moet worden, word je toch vriendelijk verzocht dit wel te doen. Indien je niet tijdig betaalt kan jouw deelname aan de reis komen te vervallen. Het is daarom wel van belang om de restantbetaling, ondanks de onzekerheid of een reis plaats kan vinden, te voldoen.
De reden hiervoor is dat op het moment dat een reis wel kan plaatsvinden ( dat wordt in overleg met de deelnemers bepaald) alle lokale betalingen ( hotels, lodges, gidsen, bushuur e.d.) betaald moeten worden.

Wie dekt de kosten als ik ziek word op reis?
Reizigers die ziek worden tijdens de fotoreis kunnen een beroep doen op hun zorgverzekering en/of reisverzekering.