Het coronavirus en de fotoreizen door Photo-moments – aanvullende voorwaardes en uitleg

Dagelijks volg ik de ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus (COVID-19). De informatie gedaan door het RIVM, de adviezen van Buitenlandse zaken en lokale ontwikkelen in het land van de reis worden nauwlettend gevolgd. Ook is er contact met de lokale accommodaties over de ontwikkelingen .Het reisadvies is afhankelijk per land en per regio en wijzigt continu. Bekijk hier alle reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Op dit moment nemen veel landen (inclusief Nederland) ingrijpende maatregelen tegen het coronavirus. Dit kan ook gevolgen hebben voor een bij mij geboekte fotoreis of fotoreizen. Omdat de situaties soms zelfs dagelijks veranderen wordt per reis beoordeeld of ingrijpen vereist is. Het advies van Buitenlandse zaken wordt hierin nadrukkelijk meegnomen ( code oranje of rood).

De door jouw geboekte reis en je gezondheid staat centraal. Er wordt alles in het werk gesteld om de reis te laten plaatsvinden en om geen onnodige risico’s te nemen.
Zodra actie vereist is, zal ik per mail contact opnemen met de deelnemers die dit treffen. Houdt er rekening mee dat in sommige gevallen ongeveer een maand tot zo’n 48 uur voor vertrek van de reis pas een beslissing genomen kan worden, juist vanwege de continu veranderende situatie. Als het niet mogelijk of verantwoord is om een reis door te laten gaan probeer ik, zoals je van mij gewend bent, alles zo klantvriendelijk mogelijk af te handelen. Iedere situatie is anders, zodra het van mijn kant mogelijk is om duidelijkheid te verschaffen, zal ik dat ook doen.

De eerste insteek zal zijn om te proberen de reis uit te stellen. Over het algemeen zal de reis dan ongeveer een jaar opschuiven, zodat deze in dezelfde periode kan plaats vinden. Hiervoor zijn er nu al contacten met de accommodaties en gidsen.

Als het niet mogelijk is om een reis uit te stellen en het niet verantwoordelijk of mogelijk is om de reis te laten plaatsvinden i.v.m. het coronavirus is er de volgende regeling: voor de totale betaalde reissom ontvang je een corona-tegoedbon. Deze is inwisselbaar op de andere fotoreizen die ik aanbied tot maximaal twee jaar na dato van de geboekte reis. GGTO erkent de corona-tegoedbon, hiermee blijven reizigers de zekerheid houden dat de reeds betaalde reissom veilig is gesteld en voldoet dit aan wetgeving. Indien jezelf een reis annuleert verwijs ik je naar de algemene voorwaarden zoals deze al van kracht waren.

Veel gestelde vragen.

Als ik mijn vliegticket annuleer, krijg ik dan mijn geld daarvan terug?
Het vliegticket is geen onderdeel van het reispakket. De kosten bij annuleren van het vliegticket zijn voor eigen rekening. Wellicht kun je deze kosten via een afgesloten annuleringsverzekering verhalen. Tip: vaak kan je de belasting die je betaald hebt bij het ticket, terug vragen bij de maatschappij. Mocht je reis uitgesteld zijn, dan is omboeken van het al reeds gekochte ticket misschien wel de voordeligste oplossing.

Ik moet het restantbedrag van mijn fotoreis betalen, moet ik in deze situatie wel betalen?

Het is heel logisch dat je onzeker bent over de doorgang van jouw aanstaande fotoreis.. Als de restantbetaling nog voldaan moet worden, word je toch vriendelijk verzocht dit wel te doen. Het (op tijd) betalen van de reissom staat los van het eventueel niet doorgaan van de fotoreis. Indien je niet tijdig betaalt kan jouw deelname aan de reis komen te vervallen. Het is daarom wel van belang om de restantbetaling, ondanks de onzekerheid of een reis plaats kan vinden, te voldoen.
Hiervoor staat beschreven wat de ( financiële) consequenties eventueel zijn, indien een reis niet kan plaatsvinden.

Wie dekt de kosten als ik ziek word op reis?

Reizigers die ziek worden tijdens de fotoreis kunnen een beroep doen op hun zorgverzekering en/of reisverzekering.