Inspired by Monet! publicatie CHIP FOTO VIDEO 79)

De negentiende-eeuwse impressionist Claude Monet vond in de tweede helft van zijn leven veel inspiratie in de weelderige tuin rondom zijn huis. Die tuin is enige tijd geleden gerestaureerd in zijn prachtige oorspronkelijke staat en is toegankelijk voor het publiek. Ook voor fotografen is de plek een paradijs. Vol met inspiratie door Monets schilderstijl en tuin en maakte ik er een reeks fotografische impressies.



Waterlelies: De vijver wordt goed onderhouden, zodat de velden met waterlelies niet in elkaar overgroeien. Bij het maken van deze foto is een wat lagere positie ingenomen om de vormen en kleuren van de begroeiing op de voorgrond in het beeld te betrekken.



De impressionistische schilderstijl ontstond in de tweede helft van de negentiende eeuw. De term impressionisme werd gelanceerd in 1874, toen Monet samen met een aantal stijlverwante schilders zoals Renoir, Cezanne en Degas in Parijs een eerste eigen expositie organiseerde. Een van de stukken in de tentoonstelling was Monets schilderij Impression, soleil levant (Impressie,opkomendezon). Typerend voor het impressionisme is dat de schilders bovenal gericht zijn op het vastleggen van de beleving van het moment, de impressie dus.





Schilder en tuinier Monet (1840 - 1926) bracht zijn halve leven door in Giverny, een plaatsje aan de Seine zo'n75 kilometer ten westen van Parijs. Hij betrok zijn huis in Giverny in 1883 en in de schilderijen die hij vanaf dat moment maakte vind je diverse elementen en taferelen uit de tuinen rondom het huis geregeld terug. De beroemde schilderijen van de waterlelies, de wilgen, de Japanse brug, de stillevens van bloemen - ze zijn allemaal hier geschilderd. Naast schilder was Monet ook een gepassioneerde tuinier: hij ontwierp de tuinen zelf. Typerend is dat de rangschikking van de planten en bloemen in de tuinen voornamelijk op kleur is. Diezelfde manier van rangschikken is ook in zijn schilderijen te zien. Een ander kenmerk voor het werk dat Monet in de tuinen maakte, is dat luchten doorgaans ontbreken in de schilderijen en dat het werk met name gericht is op details en beperkte uitsneden van de tuin. Onder beheer van de Stichting Monet (www.fondation-monet.com/en) zijn de tuinen gerestaureerd en in hun oorspronkelijke staat teruggebracht. Het zijn niet zozeer de soorten planten die de tuinen bijzonder maken, maar veel meer het ontwerp en de kleurcombinaties door de seizoenen heen. Het huis van Monet is nu een museum en een bezoek aan de tuinen is te combineren met een bezoek aan het museum. In het huis zijn de kamers volgens de oorspronkelijke staat ingericht.







Atelier Ancien hotel Baudy serveert niet alleen heerlijk eten, ook is het een authentiek pand met veel historische kenmerken. Achter het restaurant ligt een grote rozentuin. In die tuin staat nog steeds het atelier dat veel kunstschilders gebruikt hebben. Zowel de tuin als de studio zijn vrij te bezichtigen.



Monet was ook een fervent kunstverzamelaar en vooral de verzameling Japanse pentekeningen is indrukwekkend om te zien. Net zo indrukwekkend is het om te constateren dat compositie en sfeer uiteindelijk zowel in een foto als in een pentekening of een impressionistisch schilderij de basis vormen. Het is van alledag en eeuwenoud tegelijk. Giverny zelf is een authentiek plaatsje. Een wandeling door het dorp voert je via slingerende weggetjes langs sfeervolle oude huisjes. Ook in de tuinen van Monet lijkt de tijd te hebben stilgestaan. Nog steeds is goed te zien waar Monet zelf zijn inspiratie vandaan had. En op zijn beurt is dat ook nu enorm inspirerend voor iedere bezoeker en zeker voor een natuurfotograaf.





De schilderijen met de brug zijn misschien wel het meest bekend in het oeuvre van Monet. Nadat hij de grote vijver had laten aanleggen en beplanten met waterlelies en bomen en bloeiende planten rondom, liet hij speciaal een Japanse houtenbrug maken.

Gepost op 07 november 2014.

Share Delen