Creatieve meervoudige belichting

Met meervoudige belichtingen heb je veel nieuwe creatieve mogelijkheden, en het enige dat je ervoor nodig hebt is een goed statief, naast natuurlijk een camera en een objectief. Zelfs bij analoge fotografie werd het al toegepast: het rolletje werd dan niet doorgedraaid. Een redelijk risico, omdat je niet precies weet wat het resultaat gaat worden. Het maken van een foto waar niets echt scherp is, en wat toch een aansprekend beeld is vergt oefening en inzicht. Natuurfotograaf Loulou Beavers deelt haar foto's, ervaringen en visie. Er zijn DSLR's die het samenvoegen van meerdere belichtingen in het menu hebben zitten. Daarbij kun je van te voren aangeven hoeveel belichtingen je camera moet samenvoegen. Nadat de foto's gemaakt zijn, voegt de camera ze direct samen. Heeft jouw camera zo'n functie niet? Dan is er geen man overboord: met je computer kun je softwarematig beelden samenvoegen. Het maken van meervoudig belichte foto's is dus met iedere digitale camera mogelijk.

Autumn dreams Het is moeilijk, zo niet onmogelijk, om een natuurgetrouwe weergave te maken in fotografie. Bij een creatieve meervoudige belichting wordt geen natuurgetrouwe weergave nagestreefd, maar wordt een sfeer opgeroepen die fotografisch mogelijk is. Door het sombere, bewolkte en mistige weer zijn er geen schaduwen in het bos en liggen de tinten dicht bij elkaar. Dat maakt een zeer heldere belichting mogelijk zonder dat er uitgebeten witten zijn. De natte bladeren zijn fotografisch gezien ook een pluspunt, de tint komt samen met het contrastarme licht verzadigde deel van het beeld. Hier is gekozen om de camera twee beelden samen te laten voegen. Het standpunt en de brandpuntsafstand zijn bij beide beelden gelijk, beide foto's zijn vanaf statief gemaakt. Het eerste beeld is gewoon scherp, bij het tweede beeld is gekozen voor een wat langere sluitertijd en is de camera licht verticaal bewogen terwijl de sluiter openstond. De focus is manueel ingesteld.



Sunset dreams Het licht van de ondergaande zon werd zachtjes gereflecteerd in een bosvijver. De sfeer van het licht was erg mooi, de omgeving zelf was rommelig. Daarom besloot ik om een tak te isoleren en met beperkte scherptediepte toch een sereen beeld te maken. De twee gemaakte foto's zijn identiek, en op dezelfde manier gemaakt vanaf statief met gelijk brandpunt en diafragma. Bij 1 foto is de tak in focus en scherp, bij de tweede is gekozen voor een iets heldere belichting en is de focus voor de tak geplaatst, middels manuele focus.



Autumn dreams II Deze beuk had in de herfst nog een aantal takken met verkleurde bladeren en op de achtergrond zie de stammen van naaldbomen. Het verschil in contrast zou een rustige achtergrond opleveren, omdat de camera licht en donker uit elkaar drukt: donker zou nog wat donkerder worden. Ook hier is de basis een scherpe foto met een beperkte scherptediepte. Bij de tweede foto is gekozen voor een langere sluitertijd en is tijdens de sluitertijd een verticale beweging gemaakt.



Dreamtime Deze foto is in 2011 beloond met een nominatie in de internationale natuurfotowedstrijd Nature Images Awards. De donkere stammen van het beukenbos steken haast zwart af in het witte landschap. Het eerste beeld is weer een gewoon scherp beeld, bij het tweede beeld is tijdens de openstaande sluiter een verticale beweging gemaakt. De besneeuwde grond lijkt door die toegevoegde beweging te veranderen in grondnevel. Bij wedstrijden is vaak de samenvoeging in de camera wel geaccepteerd, maar het samenvoegen in Photoshop niet. Dit beeld is dan ook samengevoegd in de camera.



Forest in dreams Ook deze foto mocht een bekroning ontvangen in 2011, de foto kreeg een nominatie in de internationale natuurfotowedstrijd Oasis in de serie 'shooting techniques'. Het bos is nog nat van de regen. Ook hier is een scherpe foto gemaakt, waarna er een tweede overheen is gemaakt, met de scherpte handmatig net voor het onderwerp gelegd. Juist dan vangen reflecties in de onscherpte het licht. Ook dit is een samengevoegd beeld in de camera.



Poppys Juist bij bloemen werkt een softe focus (een foto scherp, andere foto onscherp) prima. Een bloem heeft van zichzelf al een associatie met zachtheid. Zeker in de lente wordt dat gevoel nog eens extra benadrukt.





Gepost op 15 december 2014.

Share Delen